van God los - MAAS Nijmegen

Toen Bart Drost zijn presentatie 'van God los'  in MAAS in Nijmegen had ingericht, kwamen enkele van de nieuwe jonge bewoners van de melkfabriek er even een kijkje nemen.En toen is hij een beetje aan het vertellen geslagen. Over hoe de dingen zo lopen, hoe de tijdgeest zich ontwikkeld heeft, hoe perspectieven veranderen en dat het uitgangspunt dat je als jonge kunstenaar vol overtuiging bijna 40 jaar geleden als leitmotiv voor je kunst hebt genomen nu niet meer blijkt te werken. Dat je daarom daarvan afscheid gaat nemen. Tegen wil en dak, dat moet gezegd.

Dan oppert een van de bezoekers: 'Dus eigenlijk kun je deze tentoonstelling als een laatste omhelzing zien?' Wat een mooie aanvulling bij de titel! Kortom: 'van God los - een laatste omhelzing'

Next

rood

Een derde deel van het grote handbeschilderde doek dat in 1988 bij de tentoonstelling 'afscheid van een bang verleden'  het kerkje van Persingen domineerde hangt als een waterval in MAAS.

Next

blauw

De binnenvormen van het nijvere zaagwerk in de installatie 'een voetbalveld' die in 1985 te zien was in Kunstcentrum Hollandsche Spoorweg in Nijmegen liggen uitgespreid op een lage tafel, een podium. Delen van jongens. Ze vormen samen een voetbalelftal. Blauw beschilderd maakten zij tevens deel uit van de presentatie bij Stipendia '84 in het Logement van de Heren van Amsterdam in Den Haag, waarmee hij de installaties 'een voetbalveld' en 'boom blauw bas' in het Kerkje van Peringen tot één werk samenvoegde: 'Waartoe de liefde leiden kan'.

Next

groen

Het papbordes van de voormalige melkfabriek ligt bezaaid met kunstzijden blaadjes. Loop je eroverheen, dan beland je bij een klein lessenaartje met een letterdoos. De tekst 'nous venons tous du paradis, nous allons tous au paradis' was in 1988 het leitmotiv bij de gelijknamige tentoonstelling in Galerie Van den Crommenacker in Arnhem.

Next

goud

Als een laatste omhelzing omringen meer dan 200 paneeltjes de ruimte van MAAS. In de houten box bevinden zich bovendien nog eens pakweg 100 stuks. Op elk paneel is een foto geplakt. Drost verzamelde deze foto's 40 jaar geleden uit tijdschriften, magazins en blaadjes. Zij zijn tot op heden de inspiratiebron en het leitmotiv voor zijn kunst. In een drieluik gevat stelde hij deze foto's in 1988 ten toon  bij Galerie Van den Crommenacker in Arnhem. Jaren later verhulde en verguldde hij de jongens en toonde het aldus aan de tijdgeest aangepaste drieluik in 2022 bij de tentoonstelling 'Bladgoudjongens' bij POPOP in Nijmegen.

Next

spinario

De Spinario, ook wel Jongen met een doorn in de voet, is een bronzen standbeeld uit de Romeinse oudheid. Vermoedelijk dateert het uit de eerste eeuw voor Christus. Kunsthistorici vermoeden dat het hoofd en lichaam apart van elkaar gemaakt zijn. De haren van het hoofd vallen niet naar voren, wat je zou verwachten bij een voorover gebogen zittend figuur. Vermoed wordt dat het hoofd in eerste instantie gemaakt is voor een staand beeld.

Tijdens zijn studie aan de Lerarenopleiding in Nijmegen kocht Drost een klein replica van het beeldje op een kunstreis in 1980. Rondom dit beeldje maakte hij in 1984 de tentoonstelling 'Tuin voor een jonge held' bij Galerie 05't in Amsterdam.


Terug naar archief

Next

Bart Drost

vrij kunstenaar

Graafseweg 183a
6531ZR Nijmegen