1 - Ready for something new...?
De eerste tekst die ik kreeg komt uit het boek 'Zoete Mond' van Thomas Rosenboom en luidt:
"Beste Marc, je ziet ik heb de handschoen opgenomen en een televisiecommercial geschreven voor dat Amerikaanse uitzendbureau Kenny Connect."
Een wonderlijk voorval bij de toewijzing van deze zin. De getallen die ik noemde (232 & 5) leidden tot een leegte. Immers op pagina 232 van het boek van Thomas Rosenboom staan maar 4 regels. Carte blanche, zou je dus denken. Maar nee, er werd doorgeteld naar pagina 233. Ik heb de vrijheid genomen ietsje verder dan de mij gegeven regels te kijken en las de zinnen: '...Het gaat ook om iemand die toe is aan een andere baan. Daarom heeft mijn commercial als motto de titel: "Tijd voor iets nieuws...?" ("Ready for something new...?" of "Ready for a change...?") Dat moet aan het begin van het filmpje worden ingesproken, en aan het einde nog een keer...'
In 1997 realiseerde ik in opdracht Van Dalen Schoenen het 'Decembermannetje', een multiple in een oplage van tachtig dat gedurende de decembermaand bij wijze van promotie in alle etalages van de winkelketen kwam te staan. Het mannetje droeg afwisselend drie hoofddeksels: een sinterklaasmijter, een kerstmannenmuts en een eindejaarsvuurpijl. Na afloop kwamen een groot aantal Decembermannetjes retour naar mijn atelier en in 2000 maakte ik in het kader van de reeks "Godsgeschenken" in de Grote Kerk van Veere voor deze mannetjes ieder een eigen hoed, met de gedachte 'What difference a hat makes'; anders gezegd 'Kleren maken de man'.
Voor ZINNEBEELD heb ik de mannetjes op film gezet, met de introducerende tekst 'Ready for something new...?'
Terug naar archief