kleiwerken - galerie de natris - nijmegen 2013

'Ik sta met mijn voeten op de grond en stamp in de klei' , woorden van de
Nijmeegse beeldend kunstenaar Bart Drost om kort samen te vatten hoe zijn
'stamptekeningen' tot stand zijn gekomen. Kleiwerken die hij maakte tijdens zijn
tweede  driemaandelijks verblijf als artist in residence in 2007 in het
sundaymorning@ekwc, voorheen beter bekend als het Europees Keramisch Werk
Centrum, in Den Bosch. Deze bijzondere kleiwerken worden nu voor het eerst
publiekelijk tentoongesteld in Galerie de Natris.

Bart Drost noemt zijn verblijf in het EKWC wel eens schertsend 'een heel lang
speelkwartier'. Spelen levert altijd iets op, hoewel dat op het eerste gezicht niet
altijd 'nuttig' of 'functioneel' lijkt te zijn, en dit is voor de kunstenaar dan ook
zo het geval geweest. Hij ontdekte dat je met porselein en gerecyclede klei hele
'leuke' dingen kunt doen zoals pletten met de hand en stampen met blote voeten.
Wat het resultaat van dat gestamp was, is niet zo toevallig als het lijkt, want sterk
afhankelijk van waar en in welke hoeveelheid de klei binnen het afgepaalde
gebied wordt aangebracht. Het geƫxperimenteer, ook met kleur en glazuren,
leverde fascinerende vormen en composities op. Wel enorm kwetsbaar. Om de
'sculpturen' weerbaarder te maken was het noodzakelijk de achterkant te
verstevigen. Dat moest natuurlijk niet ten koste gaan van het oorspronkelijke beeld.
Een houten plaat uitgezaagd in de vorm van het kleiwerk bleek de ultieme oplossing.
 
Deze houten achterplaat werd het karakteristieke element van de werken: aan de
voorzijde van het beeld plaatst Drost een identieke beschermende plaat, nu gelakt in
een heldere kleur. Een gruwel voor de ware keramist.  Grijpt Drost hier terug op zijn
artistieke vorming als docent beeldende vakken geschoold in textiele werkvormen
(TeHaTex, Nijmegen) en als beeldend kunstenaar in de toenmalige Afdeling
Monumentaal Textiel van de Rietveld Academie (Amsterdam)? Hoe het ook zij, het
resultaat is verbluffend: een ingepakte kwetsbare plaat keramiek, beschermd, verhuld,
nieuwsgierig makend, een aangekleed kunstwerk.

De kleiwerken van Bart Drost vragen om een actieve en nieuwsgierige toeschouwer
die zich wil laten verrassen. Hij moet - als hij het kunstwerk in al zijn kwetsbaarheid
wil zien - heel voorzichtig het object als het ware uitkleden.

En wat is er spannender dan dat!


terug naar archief

Next

Bart Drost

vrij kunstenaar

Graafseweg 183a
6531ZR Nijmegen