brothers and us - shangshang art space xiamen - 2011
Mensen vragen de kunstenaar vaak 'Wat voor werk maak je?' Maar de vraag stellen is vaak makkelijker dan het antwoord geven. Hoe beschrijf je een afbeelding in simpele woorden? Tegenwoordig antwoorden kunstenaars met een 'Kijk eens op mijn website'. In de installatie 'Let's have a seat and talk about it' heeft Drost een unieke manier gevonden om de bezoeker een idee te geven van zijn kunstwerk en zijn artistieke leven. Niet door te verwijzen naar zijn website, niet door slechts één schilderij, één tekening of één sculptuur te tonen, maar door bijna honderd foto's te tonen van zijn privéwoning en studio in Nijmegen, Nederland.
Volgens zijn het dagelijks leven van de kunstnaar en het maken van kunst geen twee gescheiden werelden, ze zijn met elkaar verweven en vormen als zodanig het complete leven van de kunstenaar.
De bijna honderd foto's zijn afgedrukt op het formaat 30x50cm en vormen elk het oppervlak van honderd kleine notebooks zoals studenten in Xiamen gewoonlijk gebruiken als ze in bed liggen. In deze installatie nodigt Drost de bezoeker uit om een ??stoeltje te pakken en samen tijd door te brengen om te kletsen over de afbeeldingen die op de tafels staan. Alleen kletsen op je notitieboekje in je slaapkamer is prima en natuurlijk erg handig, maar vergeet nooit het belang van face-to-face communicatie. Neem de tijd, geen haast.
Pictures hang on walls
Toen het Xiamen Tan Kah Kee College Bart Drost in 2011 uitnodigde om gastdocent te zijn bij de afdeling Kunst, vroegen ze hem ook om een tentoonstelling van zijn kunstwerken te maken. Meestal zien kunstenaars dit als een mogelijkheid om nieuw werk te creëren in een soort artist in residence-situatie: nieuwe dingen maken, experimenteren met nieuwe vormen, geïnspireerd raken door de nieuwe omgeving. Maar volgens Drost zou het logischer zijn om kunstwerken te tonen die hij in zijn thuisland maakte, in zijn eigen studio in Nijmegen, Nederland. Is het niet zo dat Chinese kunststudenten nieuwsgierig zijn naar 'westerse kunst'? Dat ze willen weten hoe kunstenaars in 'de westerse wereld' handelen en overleven? Voor de installatie 'Pictures hang on walls' vergrootte Drost een vage zwart-witfoto die hij in zijn atelier maakte. Destijds in Nijmegen - november 2010, was het de dag van de open studio, dus iedereen kon binnenlopen en kijken - hingen er meer dan vijftig tekeningen en schilderijen aan een muur. Maar in China kon Drost de nieuwe mogelijkheden van kopiëren die je tegenwoordig op bijna elke straathoek vindt niet weerstaan, dus gaf hij de afbeeldingen een nieuwe vorm. Sommige ervan 'haalde hij van de muur' en herschepte ze tot platte tweedimensionale objecten, die hij verrijkte met goud en een beetje rood. De nieuwe werken werden een soort religieuze voorwerpen, heel gemakkelijk mee te nemen in een processie. De kunsten vereren, zogezegd!