the xiamen projects

In 2011 was Bart Drost een korte periode als gastdocent verbonden aan het Art & Design Department van het Tan Kah Kee College van de Universiteit van Xiamen, China. Zijn verblijf in Xiamen werd een onstuimige kennismaking met de Chinese cultuur, met het leven van alledag in de stad. Hij raakte als het ware geÔnfecteerd door de tomeloze energie die op dat moment in Booming China rondwaart. Het resultaat laat zich zien in een vijftal kunstprojecten die Drost aan het einde van deze werkperiode presenteerde op diverse locaties in Xiamen.

Next

let's have a seat and talk about it - xiamen china - 2011

Aan een kunstenaar wordt herhaaldelijk de vraag gesteld "Wat voor kunst maak jij nu eigenlijk?". De vraag stellen is eenvoudiger dan de vraag beantwoorden. Hoe een afbeelding te beschrijven in eenvoudige bewoordingen? Vandaag de dag antwoorden kunstnaars al snel met een "Kijk maar op mijn website".

Met de installatie 'Let's have a seat and talk about it' vindt Bart Drost een unieke manier om de bezoeker een idee te geven van zijn kunst en van zijn leven als kunstenaar. Geen verwijzing naar een website, geen schilderijen tonen, geen powerpoint presentatie.

Volgens Drost zijn kunnen werk en privť niet werkelijk gescheiden worden, het zijn geen onafhankelijke werelden. Zij zijn innig verbonden. 100 foto's van zijn beelldend werk alsook van zijn dagelijks leven werden op formaat 30x50cm geprint en op het blad van zogenaamde notebook-tables gelijmd.Studenten gebruiken deze tafeltjes om in bed op gemakkelijke wijze te kunnen internetten. Drost nodigt de bezoeker uit samen met hem op een krukje aan de tafeltjes plaats te nemen en een gesprek aan te gaan over wat de tafelbladen laten zien. Chatten op je laptop alleen op je kamertje is natuurlijk aangenaam en cosy, maar communicatie face to face blijft belangrijk. Neem de tijd, haast je niet.

Next

pictures hang on walls - xiamen china - 2011

Toen het Xiamen Tan Kah Kee College Bart Drost in 2011 uitnodigde voor een gastdocentschap aan de Faculteit Kunsten kreeg hij tevens de gelegenheid er een tentoonstelling van zijn werk te maken. De meeste kunstenaars zouden dit als een mogelijkheid zien om nieuw werk te maken in een soort van artist residence situatie. Drost was van mening dat het meer zin zou hebben om een inkijk te geven in zijn geboorteland, zijn eigen atelier in Nijmegen, Nederland. Chinese kunststudenten zijn immers nieuwsgierig en willen graag weten hoe Westerse kunstenaars leven en werken.

Voor de installatie 'pictures hang on walls' vergrootte Drost een vage foto van een wand in zijn Nijmeegs atelier: aan deze wand hingen meer dan 50 tekeningen en schilderijen. Eenmaal in China kon Drost geen weerstand bieden aan de mogelijkheden tot kopiŽren op grote formaten en zo werd de kleine foto opgeblazen tot 400 x 600 cm. Daarop ging hij met goudverf aan de slag en accentueerde hij diverse beeldelementen.

Sommige beeldelementen haalde hij quasi 'van de muur' en liet ze in goud-acrylplaat plotteren. Op rode geschilderde bambu stokken geplaatst, voorzien van zo hier en daar een frivool kwastje zouden deze objecten niet misstaan in een processie: sacrefying the arts, zo te zeggen. 

Next

grooms for 1 day - xiamen china - 2011

Bij de installatie 'Reflections deel I: over liefde' ligt op een sokkel een boek met de titel "Grooms for 1 day". Het is een trouwfotoboek zoals veel mensen maken als herinnering aan hun huwelijksdag. Het huwelijk als mogelijkheid. In 2011 - het jaar dat Drost als kunstenaar China bezoekt - viert Nederland het 10-jarig bestaan van het homohuwelijk. Bart Drost neemt contact op met een Chinese fotograaf en geeft de opdracht een fotoreportage van een bruidspaar met twee mannen. Drost zelf speelt een van de bruidsparen, een Chinese college kunstenaar neemt de rol van de andere bruidegom op zich. Het resultaat is prachtig kijkboek en behelst meer dan  een non-verbaal verhaal, het gaat over meer dan het maatschappelijk verschijnsel 'twee trouwende bruidegoms'. Tijdens de opname en productie van het boek ontving Drost alle medewerking. Hij liet het boek in een luxe oplage van 25 stuks vervaardigen. Transport naar Nederland echter bleek niet eenvoudig: het werd beschouwd als 'subversief materiaal'.

Next

reflections part one: about love - xiamen china - 2011

De leidende gedachte in het huidige China lijkt te zijn "Alles is mogelijk". Fantastisch te zien wat er allemaal gaande is in deze maatschappij. Een tomeloos gevoel van optimisme en een eindeloos geloof in groeimogelijkheden. Maar ook is alomtegenwoordig het fenomeen kopiŽren. De bijdrage van Bart Drost aan dit kopieergedrag bestaat uit het kopiŽren van het wel meest verborgen en gelijkertijd meest verbreide geheimen van Nederland: de verjaardagskalender. De afbeeldingen op deze Chinese versie van de verjaardagskalender zijn gewijd aan het meest beruchte Nederlandse exportartikel: het homohuwelijk. Bij wet van 2001 werd Nederland het eerste land te wereld waar homoseksuele en lesbische stellen met elkaar kunnen trouwen. Drost verzamelde traditionele miniatuur huwelijksparen, scheidde bruid en bruidegom en stelde de paren gelijkgeslachtelijk weer samen.

Next

reflections part two: about chinese art education - 2011

Als beeldend kunstenaar uit Europa heeft Bart Drost vanzelfsprekend een soort van westerse kunsttaal. Kunst betekent voor hem uitdrukking geven aan een innerlijk leven, aan 'wat er zoal speelt'. Met zijn beelden probeert hij vorm te geven aan wat er in en om hem heen gebeurt. Zo communiceert hij daar waar woorden ontoereikend zijn. Tijdens de gastlessen aan het Tang Kah Kee college in Xiamen realiseerde Drost zich dat dit niet een alomtegenwoordig gegeven is. Er is en groot verschil in het uiting geven aan gevoelens bij Chinese en bij Nederlandse kunstenaars. Niet alleen in de kunsten, ook in het leven van alledag. Wonderlijk te zien met hoe groot gemak jonge Chinese kunstenaars een goed lijkend portret opzetten, maar wanneer hen wordt gevraagd een innerlijk te verbeelden blijft het doek leeg. Ze zijn het niet gewend: self-expression. Het ontwikkelen van een eigen, persoonlijke beeldtaal is onontgonnen terrein.

Next

home is where the art is - xiamen china - 2011

Tijdens zijn verblijf in Xiamen had Bart Drost altijd zijn camera bij zich. Om eerlijk te zijn: hij was zijn eigen in Nijmegen camera vergeten; dus moest hij op Schiphol Airport een nieuw toestel kopen. Het begin van een nieuw project, want de camera heeft uitstekende videomogelijkheden. Resultaat is een reeks van meer dan 50 short movies, varierend van 30 seconden tot 5 minuten. Filmpjes over de schoonheid van het leven van alledag. Al deze filmpjes werden tijdens een Lazy Sunday Afternoon getoond in de installatie 'Home is where the Art is, the beauty of everyday life' in het appartement waar Drost tijdens zijn verblijf in Xiamen woonde. Zes kleine digitale schermen vertoonden tegelijkertijd de 50 filmpjes.





Next

mind your step - video - ceac xiamen, china - 2012

In 2012 was Bart Drost voor de tweede keer in Xiamen, ditmaal als artist in residence bij het CEAC (Chinese European Art Centre) in Xiamen.

Het is gebruikelijk dat kunstenaars aan het einde van de werkperiode een afsluitende tentoonstelling hebben binnen de ruimte van het CEAC. De plannen die Bart Drost indiende werden door de organisatie afgewezen vanwege het vermoeden dat de werken teveel rumoer teweeg zouden brengen.

Drost besloot dan ook om geen eigen tentoonstelling te maken maar maakte een presentatie met werken van jonge Chinese kunstenaars die te gast waren geweest bij MAAS Artist Residence (dat hij initieerde in zijn woonplaats Nijmegen).

Bij het afsluiten van de werkperiode maakte hij 'nog snel' een korte film met de titel mind your step, waarmee hij met een knipoog het op teenspitsen lopen aankaart.



Next

Bart Drost

vrij kunstenaar

Graafseweg 183a
6531ZR Nijmegen